سایت در حال بارگذاری است ...
۰۲۱۲۲۸۵۳۲۲۱ info@bonyadeghoran.com تایم کاری : شنبه تا چهارشنبه پاسداران،خ ناطق نوری،بوستان کتاب،پ۵۶

برگزاری جلسه معالم القرآن به مناسبت عید غدیرخم

برگزاری معالم القرآن به مناسبت عید غدیرخم

در جلسات هفتگی معالم القرآن حسینیه قرآن و عترت بنیاد قرآن به مناسبت عید غدیر خم آیت الله سید محمد قائم مقامی، محقق و پژوهشگر و حجت الاسلام والمسلمین سید مهدی حسین زاده، دبیرکل بنیاد قرآن به تدریس موضوع تجلی حکمرانی خدا در غدیر خم پرداختند.

 

در ابتدا جلسه با قرائت قرآن توسط قاریان آغاز شد و پس از آن دبیرکل بنیاد قرآن حجت الاسلام والمسلمین سید مهدی حسین زاده سخنانی را پیرامون واقعه غدیر ارائه نمودند.

ایشان ضمن تبریک فرا رسیدن عید غدیر خم فرمودند:

آنچه تاکنون در تحلیل و بررسی طرح نظام تربیتی مدیران حکمران قرآنی در اندیشکده بنیاد قرآن سخن گفته‌ایم در حقیقت سخن تام و تمام مدینه قرآنی است که علامه استادمحمدرضا حکیمی می‌گوید.

لذا بنیاد قرآن اعلام می‌کند که مدینه قرآنی با پیوست حکمرانی قرآنی است و خاستگاه تحقق آن با حکمرانی غدیر آغاز می گردد، به عبارت برخی از صاحبان حکمت که گفته اند:

اگر غدیر زنده می ماند عاشورا پیش نمی آمد سخن درستی است.

خدا غدیر را در خلقت متجلی کرد تا علی والا در عالم بالا با بیان کلمه الله هی العلیا درعالم دنبا در جایگاه غدیرخم بادست رسول الله علی ولی الله را به حکمرانی ولایت و امامت، عدالت و حکمت ابلاغ ، اعلم و اکمال کند.

بنابراین خدا در دوجا تجلی با دوگونه پیداکرده برای خلق خدا با کلام که قرآن است تجلی کرد، لقد تجلی الله لخلقه فی کلامه و تجلی هم غدیرخم بودکه تجلی فعل خدا بود.

ازآنجایی که قرآن درمقامی است پوشیده و پنهان باید به درستی تجلی پیدا کند تا خودرا نشان دهد.

امام علی می فرماید: فتجلی لهم سبحانه فی کتابه من غیر ان یکون یومی

خدا در کتابش برای مردم تجلی کرد بدون آن که بتواند او را ببیند . نهج البلاغه خطبه۱۴۷

امام رضا(ع): لقد تجلی الله لخلقه فی کلامه ولکنهم لایبصرون

خداوند برای خلقش درکلام خود(قرآن) تجلی کرد ولی مردم نمی بینند.  بحار/۸۹/ص۱۰۷

البته بحث تجلی مفصل است و چندمرتبه تجلی داریم

تجلی ذات، تجلی اسماء، تجلی صفات

که البته اینجا جای این بحث نیست.

ولیس هناک الا الله واهل بیت علیهم السلام اسماء الله هستند که خدا فرموده اند نحن اسماء الله

دراین مسیر سیرو سلوک الی الله است که محمدمصطفی حضرت ختمی مرتبت به امر خدا درروز عید غدیر حقیقت محمدیه را وشمس ولائیه را به رخ می کشاند.

 

اکنون پیش رو محمداست       تا اول به محمد نیاید بما نرسد

 

اینجاست که انسان کامل حقیقت محمدیه علی را قائم مقام خود معرفی می کندو تجلی محمد در علی نمایان می گردد.

پیامبر: انا و علی ابواه هذه الامه می شود

 

رومی نشد ازسر علی آگاه               زیرا که نشد کس آگه از سرالله

    یک ممکن و این همه صفات واجب       لاحول ولا قوه الا باالله      مولوی

 

اینجاست که علی می فرماید:

کنت مع الانبیا السرا ومع محمد جهرا

 

زین سبب پیغمبر با اجتهاد                 نام خود وآن علی مولا نهاد

گفت هرکو را منم مولی و دوست          ابن عم من علی مولای اوست

ای گروه مومنان شادی کنید               همچو سرو و سوسن آزادی کنید

 

بنابراین خدای متعال این خود را وتکمیل آن را بعهده داردد و دفاع ازاین راهم خود ضمانت کرده است

ان الله مع الذین اتقوا والذین هم محسنون

ان الله یدافع عن الذین آمنوا

 

پیامبر: ان الامرالی الله یضعه حیث یشاء    الغدیر/ح۷/ص۱۳۴

کاردین بخه دست خداست اوخود هرجا بخواهد قرار می دهد و به هرکس بخواهد می سپارد. یوسف۲۱

ان الله غالب علی امره ان الارض یرثها عبادی الصالحون    انبیاء/۱۰۵

پیامبر از ناحیه حق تعالی می خواهد سیستم نهاد ولایت و امامت را در غدیر نهادسازی کند و علی را به میدان می آورد

اما به گفته دلتر فیلسوف فرانسوی آخرین اراده محمد انجام نشد

زیرا امام رضا می فرماید : ان الامامه زمام الدین و نظام المسلمین سفینه البحار

امام علی می فرماید: اصول الاسلام ثلاثه لاینفع واحدا منها دون صاحبه الصلاه والزکاه والمولاه

پیامبر فرمود:

وان ولیتموها علیا فهاد مهتد یقیمکم علی صراط مستقیم

یسلک بکم علی الطریق المستقیم

رفاعه رافع الطهطا می گوید:درکشورهای مسلمان رسم است که کودکان را پیش از آموختن حرفه ها قرآن می آموزند ولی درهمین کشورها از آموختن اصول حکومت و سیاست که بنیاد حاکمیت عمومی است غفلت می کند.

وحال آنکه این گونه تعلیم ، لازمه تعلیم مصالح عامه است دشوار نیست که در هر مدرسه آموزگاری بگمارند تا کودکان را پس از فراگرفتن قرآن و مبادی صرف و نحو عرب اصول سیاست و اراده عمومی بیاموزند وآنان را از مصالح عمومی کشور داری درست آگاه کنند.

حماسه غدیر ص۶۰ و۶۱ به نقل از سیری در اندیشه سیاست عرب /۴۳

بنابراین در حکمرانی غدیری است که علامه امینی‌ها و علامه حکیمی‌ها و صدها عالم مصلح و مجاهد رویش پیدا می‌کند و عالم را روشن می‌کند.

در این هنگام از کتاب ۱۵ جلدی الغدیر علامه امینی که به همت و پژوهش دبیرکل بنیاد قرآن حجت الاسلام والمسلمین سید مهدی حسین زاده به رشته تحریر درآمده است با حضور آیت الله قائم مقامی رونمایی شد.

 

آیت الله قائم مقامی

 

پس از این آیت آلله قائم مقامی به تدریس موضوع پرداختند.

ایشان فرمودند:

ضمن عرض تبریک بابت فرا رسیدن عید غدیر خم، سخن امروز در ارتباط با اعمال ظاهری ما در رابطه با دین است، در جامعه می‌بینیم که افرادی به این اعمال بی‌توجهی می‌کنند، انتهای سخن آن‌ها در این باره چیست؟… اینکه ما به وجود خدا شک داریم. حتی گاهی اوقات اعمال ظاهری انجام می‌شود اما در باطن این شک وجود دارد، شک به معاد و آخرت.

ایشان افزودند:

واقعه غدیر خم حجت را تمام می‌کند، خداوند این اتفاق را برای حفظ ولایت انجام داده است، ما باید هوشیار باشیم و بدانیم دلیل اینکه بعد از گذشت این همه سال هنوز این اتفاق تازه است استناد حفظ شدن ولایت است که توسط خدا صورت گرفته است.

بنابراین نباید حتی لحظه‌ای به شک بیوفتیم.

در پایان جلسه ذاکرین اهل بیت مولودی خوانی کردند و سفره اطعام برپا شد.

اروین پیرهادی

31 مطلب منتشر شده

درباره این مطلب نظر دهید !