سایت در حال بارگذاری است ...
۰۲۱۲۲۸۵۳۲۲۱ info@bonyadeghoran.com تایم کاری : شنبه تا چهارشنبه پاسداران،خ ناطق نوری،بوستان کتاب،پ۵۶

برگزاری جلسه معالم القرآن با موضوع نقش وقف در نظام حکمرانی قرآنی

برگزاری جلسه معالم القرآن با موضوع نقش وقف درنظام حکمرانی قرآنی

 

در جلسات هفتگی معالم القرآن حسینیه قرآن و عترت بنیاد قرآن حجت الاسلام والمسلمین دکتر سید محمدباقر حسینی اراکی، مسئول امور روحانیون بازرسی سازمان اوقاف و امور خیریه به تدریس نقش وقف در نظام حکمرانی قرآنی پرداختند.

 

در ابتدا جلسه با قرائت قرآن آغاز شد و پس از آن حجت الاسلام والمسلمین اراکی به تدریس موضوع پرداختند.

ایشان فرمودند:

در ابتدا مایلم از بنیاد قرآن بابت دعوت و پذیراییشان و همچنین برنامه‌ریزی چنین طرح بزرگی یعنی تربیت مدیران حکمران قرآنی تقدیر و تشکر کنم.

با توجه به اینکه این بنیاد قرآنی حدود چهل و سه سال است که فعالیت دارد این امید را می‌دهد که این طرح را با موفقیت به ثمر بنشاند همانطور که تا حالا قدم‌هایی استوار درباره این طرح برداشته است.

حجت الاسلام والمسلمین حسینی ادامه دادند:

حکمرانی ارتباط تنگاتنگی با علوم سیاسی دارد و درک علم حکمرانی باعث اتخاذ تصمیمات بهتری در حوزه سیاست می‌شود.

اما حکمرانی انواع گوناگونی دارد، یک نوع آن که تحت عنوان حکمرانی شایسته در جهان مطرح می‌باشد بر پایه تعامل مردم و حکومت تعریف می‌شود.

در واقع در تمثیل این شیوه از حکمرانی این عبارت را به کار می‌برند که در این صورت جامعه مانند یک کبوتر است، یک بال این کبوتر حکومت است و بال دیگر مردم هستند و در نتیجه تعامل این دو منجر به به حرکت درآمدن این کبوتر می‌شود.

با این حال برقراری چنین شرایطی و در واقع اجرای حکومت شایسته جز با اتکاء به قرآن امکان پذیر نمی‌باشد.

چرا که چیزی که مبرهن است این موضوع است که چیزی در دنیا شایسته‌تر و والاتر از قرآن نیست.

بنابراین در جوامعی که با قرآن پیوند خورده باشند برقراری نظام حکمرانی قرآنی که نظامی عالی می‌باشد محتمل‌تر است.

ایشان افزودند:

تا این لحظه مواردی را در ارتباط با حکمرانی عرض کردم اما نقش وقف در حکمرانی چیست؟

 

وقف منجر به گسترش و برقراری عدالت اجتماعی و فرهنگی می‌شود

منجر به برقراری امنیت در جامعه می‌شود

منجر به برقراری رفاه اجتماعی در جامعه می‌شود

منجر به برقراری رفاه اقتصادی در جامعه می‌شود

منجر به برقراری سلامت در جامعه می‌شود

 

که در نتیجه تمام این موارد از وقف و فعل وقف حاصل می‌شود.

در واقع می‌توان گفت بخش اعظمی از اموراتی که صلاح جامعه را تامین می‌کند ریشه‌شان به وقف بر می‌گردد.

ما در بالاترین نقطه، در قله‌ی امور وقفی، وقف جان را داریم، شهدا جانشان را برای ما وقف کردند.

دکتر سید محمدباقرحسینی اراکی

نقش وقف درنظام حکمرانی قرآنی

ایشان ادامه دادند:

اگر بخواهیم جلوه‌ای از تاثیر وقف در جامعه را نام ببریم، می‌توانیم به برقراری عدالت آموزشی اشاره کنیم.

جالب است بدانید که بیشترین مدارس ما در کشور وقفی هستند.

در انتهای سخن مایلم عرض کنم که ما می‌توانیم وقف را به دو گروه طبقه‌بندی کنیم:

 

وقف الهی

وقف انسانی

وقف انسانی خوب است، همانطور که در سراسر تاریخ هم به آن سفارش شده است، خیلی از حکومت‌های غیر اسلامی نیز در طول دوران حاکمیت خود به وقف سفارش کرده‌اند، اما وقف الهی وقف عالی است.

نمونه‌هایی از این نوع وقف اعمال پیامبران است، وقف الهی دستوراتی است که خداوند به آن‌ها سفارش کرده است، به هر حال امیدواریم که این اقدام در کشور ما نیز بیش از پیش رواج پیدا کند.

در انتهای مراسم معالم القرآن روضه امام حسین علیه السلام خوانده شد و سفره اطعام نیز برپا گردید.

اروین پیرهادی

31 مطلب منتشر شده

درباره این مطلب نظر دهید !